Poetyka
Gimnazjum
dramat
  • jeden z trzech gł. rodzajów lit.; obejmuje utwory przeznaczone zasadniczo do wystawienia na scenie, zwykle o charakterze fabularnym; operuje dialogiem jako podstawową formą podawczą; jako tekst d. pozostaje częścią literatury, natomiast w realizacji scenicznej, stanowiąc jej element podstawowy, należy do świata teatru; od epiki i liryki różni się realną nieobecnością nadrzędnego podmiotu lit. oraz pełną autonomią wypowiedzi i działań postaci; strukturę jęz. d. tworzą: tekst gł. (dialogi i monologi postaci) oraz tekst poboczny, tzw. –» didaskalia; jako samodzielna forma zaczął się kształtować w staroż. Grecji od VI w. p.n.e.; obok –» dramatu satyrowego starożytność zrodziła dwa podst. gatunki d.: tragedię i komedię, w średniowieczu ukształtowały się różne odmiany d. liturgicznego oraz wywodzące się z niego: misterium, moralitet i miracle, a także intrrmedium, które dało początek farsie; w czasach nowożytnych poza gatunkami dramat. skrystalizowanymi w starożytności rozwijały się m.in. tragikomedia oraz związana genetycznie z teatrem lud. commedia dell'arte; w opozycji do reguł klas. kształtował się barokowy d. hiszpański XVI-XVII w. (Calderón, Lope de Vega) oraz ang. d. elżbietański (m.in. Ch. Marlowe,. Szekspir); w XVIII w. zmierzch fr. tragedii klas. zbiega się z narodzinami dramatu mieszczańskiego, z którego wyłoniły się m.in. komedia łzawa i melodramat; wiek XIX przynosi rozwój d. romantycznego (np. V. Hugo, A. Mickiewicz), w okresie realizmu i naturalizmu kształtuje się d. obyczajowo-psychol.(H. Ibsen, A. Czechow, G. Zapolska); w miarę zbliżania się do XX w. słabną trad. rozróżnienia gat., silniej natomiast zaznacza się związek form dram. z określonymi kierunkami i prądami lit.; kształtuje się d. symbolistyczny (M. Maeterlinck, S. Wyspiański), ekspresjonistyczny(np. G. Kaiser, T. Miciński) i in.; w niezwykle zróżnicowanej dramaturgii współcz. obok nawiązań do tradycji zaznaczają się silnie tendencje antymimetyczne, ich przejawem staje się m.in. teatr epicki B. Brechta, oraz teatr absurdu (S.I. Witkiewicz, S. Beckett, E. Ionesco, S. Mrożek i in.); podnietą do rozwoju nowych form dram. staje się zapotrzebowanie radia i telewizji.
  •  

    Hasła dnia:
    16131
    WIZYTA

    Tablice Reklamowe, Sklep Internetowy, Projekty Domów, Abikon, Tanie rozmowy telefoniczne, Agencja Fine, Staropolska, Ramki Aluminiowe, Stojaki na foldery, Ramki Plastikowe, Stojaki z plexi, Ramki Reklamowe, Stojaki Plakatowe, Potykacze, Noclegi Gorce, Stojaki, tablice, ramki, akcesoria reklamowe, Stojaki i tablice przymykowe, Tablice przymykowe OWZ, Stojaki Typu A Potykacze, Ściana prezentacyjna, Stojaki plakatowe, Stojaki plakatowe niskie, Stojaczki plakatowe, Stojaki plakatowe Wysokie, Stojaki na plakat i foldery Niskie, Stojaki na plakat i foldery Wysokie, Ramki reklamowe, Ramki sprężynkowe, Ramki aluminiowe, Ramki plastikowe, Stojaki i wieszaki na foldery, Wieszaki na foldery, Stojaki na foldery Niskie, Stojaki na foldery Wysokie, Wyroby z PCV i plexi, Stojaki i tabliczki z plexi, Kieszenie plakatowe z PCV bezbarwnego, Akcesoria reklamowe, Informacja przydrzwiowa antyramka, antyramki, display, ekspozery, ekspozycja, ekspozytor, ekspozytory, gablota, gablota informacyjna, gablota ogłoszeniowa, gabloty, gabloty informacyjne, gabloty ogłoszeniowe, indoor, outdoor, owz, plexi, P.O.S., potykacz, potykacze, ramka, ramka plakatowa, ramki, ramki aluminiowe, ramki plastikowe, reklama, reklama świetlna, reklama zewnętrzna, standy, stojaczek, stojaczek plakatowy, stojaczki, stojaczki z plexi, stojak, stojaki, stojaki ekspozycyjne, stojaki plakatowe, stojaki z pcv, stojaki z plexi, stojak na foldery, stojak reklamowy, tablica, tablica reklamowa, tablice, tablice aluminiowe, tablice owz, tablice podświetlane, wyroby reklamowe,